Сторінки

кабінет історії


Паспорт кабінету історії та правознавства

Навчальний заклад: Крупецький ліцей
Завідувач кабінетом: Іванюк В.А
Площа кабінету: 37м
Учнівських  місць: 24



Вимоги до навчального кабінету та необхідна документація
До сучасного кабінету висуваються такі вимоги:
1.      Кабінет повинен бути окремою аудиторією у навчальному закладі, яка обладна­на відповідно до мети і задач вивчення предмета. При оформленні кабінету вра­ховується специфіка навчальної діяльності вчителя та учнів, що визначені ти­пом навчального закладу, його місією. В ідеальному варіанті цей кабінет має підсобне приміщення, оскільки його наявність дозволяє вчителеві зосередитись і набратись сил перед черговим уроком, зберігати наочні посібники, аудіо- та відеоматеріали.
Розташування кабінету в приміщенні навчального закладу не є принциповим питанням, але виправданим є розміщення поруч кабінетів навчальних  дисциплін одного циклу. У кабінеті необхідно мати атрибути і матеріали національної символіки.
2.      Навчальний кабінет повинен мати необхідні матеріали для роботи учня з пред­мета. Сюди належать: наявність технічних засобів навчання, наочність, мето­дичне забезпечення навчального предмета та ін.
3.      Кабінет повинен відповідати санітарно-гігієнічним вимогам, бути просторим, теплим та затишним. Має добре освітлюватись та провітрюватись. Важливу роль відіграють меблі, якими обладнаний кабінет. В ідеальному варіанті це фабрич­ний комплект, який включає в себе набір учнівських столів та стільців, вчитель­ського столу, меблеву стінку, розраховану для зберігання необхідних методичних матеріалів. Кабінет оснащується відповідними меблями і пристроями: для зберігання книжок, макетів, альбомів використовуються секційні шафи-стелажі, для таблиць обладнуються спеціальні шафи-ящики, а для карт краще вико­ристовувати спеціальні картосховища. У жодному разі не прикріплюйте парти та стільці до підлоги, тому що це не дасть можливість вчителеві мобільно розташувати учнівські парти відповідно до виду уроку, а також заважає якісному прибиранню  кабінету.
4.      Кабінет повинен  бути зручним для проведення засідань методичних комісій та інших форм підвищення кваліфікації викладачів з предмету.
5.      У кабінеті мають бути створені умови для проведення позакласних заходів, факультативних занять.
6.      Укомплектованість кабінету навчальним обладнанням, навчально-методичним комплексом засобів навчання, необхідних для виконання освітньої програми школи.
7.      Відповідність навчально-методичного комплексу та комплексу засобів навчан­ня профілю кабінету, вимогам стандарту освіти та освітнім програмам.
8.      Наявність комплексу дидактичних матеріалів, типових завдань, тестів, творів та інше, матеріалів для моніторингу якості навчання та навчально-виховного процесу.
9.      Забезпеченість підручниками, дидактичними матеріалами, роздавальним ма­теріалом згідно з чинними програмами для загальноосвітніх навчальних за­кладів.
10. Розклад роботи кабінету за обов'язковою програмою, факультатив­них занять, програми додаткової освіти, індивідуальних занять зучнями, що відстають у навчанні, з обдарованими учнями, консультацій тощо
11. Стендовий матеріал шкільного кабінету: рекомендації для учнів щодо проекту­вання їх навчальної діяльності, виконання програми розвитку їх суспільних умінь і навичок, організації та виконання домашнього завдання, підготовки до різних форм навчально-пізнавальної діяльності (тестування, заліки, співбесіди та ін.).
12.  Дотримання правил техніки безпеки, санітарно-гігієнічних норм у навчально­му кабінеті.
13.  Кабінет історії повинен бути постійно діючим (швидко відображати видатні події у світі, країні, місті). У кабінеті влаштовуються тимчасові та постійні екс­позиції посібників, книг, зразків робіт тощо. Тимчасово експонуються матеріали, необхідні для вивчення окремих тем і роз­ділів програми. Посібники, виготовлені учнями, стінгазети, поради з підготов­ки до тематичних, підсумкової державної атестації, олімпіад, конкурсів, рефе­ратів тощо.


ВИМОГИ ДО РОБОЧОГО МІСЦЯ ВИКЛАДАЧА

Ефективність навчання залежить від багатьох компонентів, в тому числі і від уміння викладача підготувати своє власне робоче місце. З фізіологічної точки зору правильно організоване робоче місце викладача — це найкраща можливість використо­вувати свої фізичні дані під час роботи без перевантаження. З психологічної точки зору науково організоване робоче місце — по один із факторів зовнішнього середови­ща, який створює позитив під час роботи, підвищує настрій і працездатність. З педа­гогічної точки зору правильно організоване робоче місце за будь-яких рівних умов, є фактором виховання і розвитку. З точки зору економіки праці оптимальна органі­зація робочого місця забезпечує ефективне використання не тільки робочого часу, а й сил і коштів.
У кожному кабінеті робоче місце викладача обладнується робочим столом. В іде­альному варіанті викладацький стіл обладнується пультом управління, який дозволяє викладачеві, не покидаючи свого робочого місця, вмикати й вимикати світло в кабінеті, відкривати й закривати штори, за допомогою дистанційного приладу керувати робо­тою хоча б частини теле- і відеоапаратури.
Для зручності під час роботи на викладацькому столі необхідно мати:
-         розклад дзвінків уроків;
-         розклад зайнятості кабінету;
-         розклад зайнятості кабінету в позаурочний час та під час канікул;
-         папку з інструкціями щодо охорони праці.
Найважливішим джерелом навчальної інформації в кабінеті залишається клас­на дошка. Вона розміщується перед учнівськими столами на стіні таким чином, щоб світло падало зліва. Дошка повинна мати панель, яка б закривала раніше написаний викладачем текст, а також кріплення для демонстрацій таблиць, карт, картин. Над дош­кою кріпиться екран, що вільно згортається.
Необхідною документацією ліцейного кабінету є:
1. Паспорт кабінету.
2. Папка з інструкціями щодо охорони праці в кабінеті.
3. Положення про навчальний кабінет.
4. Тематичні та поурочні картотеки з предмета.
5. Основна навчально-методична документація.
6. Матеріали позакласної роботи.
7. Розклад зайнятості кабінету.


План роботи кабінету історії2019-2020н.р.
з/п
Зміст заходів
Термін виконання
Відмітка про виконання

1.   Організаційна робота


1.1
Визначити основні напрям­ки роботи кабінету на навчальний рік
до 05.09


1.2
Скласти графік чергування учнів у кабінеті
до 05.09


1.3
Провести інвентаризацію матеріальних ціннос­тей кабінету
до 01.11


1.4
Проводити роз'яснювальну роботу серед учнів з питань дотримання техніки безпеки та БЖД:
-правила роботи в кабінеті;
-інструкції з техніки безпеки
-правила пожежної безпеки;
-права та обов'язки учнів;
-єдині вимоги до учнів
регулярно протягом року


1.5
Скласти розклад роботи кабінету
до 10.09


1.6
Перевірити своєчасність і правильність веден­ня інвентарної та матеріальної книг
до 01.10


1.7
Оформити:
паспорт кабінету;
акт-дозвіл на експлуатацію кабінету;
папку з техніки безпеки
до 15.09


2. Навчально-методична робота


2.1
Систематизувати й дібрати дидактичні ма­теріали для проведення самостійних робіт з тем:
·        «Українські землі на початку XX ст.»
·        «Україна в роки  Першої світової війни»
·        «Початок української революції (1917-квітень 1918р.»
·        «Боротьба за українську державність (квітень 1918-1921р.р.)»
·         «Україна в роки радянської модернізації»
·        «Встановлення та утвердження радянського тоталітарного режиму(1921-1939р.р.)»
·        «Західноукраїнські землі в складі Польщі, Румунії та Чехословаччини в 1921-1939р.р.»




Жовтень

Листопад


Грудень


Лютий


Березень


Квітень



Травень


2.2
Скласти тексти  історичних  диктантів до тем:
·        «Причини,  привід та початок Першої світової війни»
·        «Неп. Утворення СРСР»
·        «Причини радянсько-німецького зближення та радянсько-німецького пакту про ненапад»
·        «Західноукраїнські землі»



Вересень


Листопад

Лютий


Квітень




2.3
Зробити презентації для 5,7.8, класів за  новою  програмою
протягом року


2.4
Розробити практичні заняття для 7, 8 та 10 класів
Листопад- квітень


2.5
Продовжити роботу з апробації електронних педагогічних засобів навчання
протягом року


2.6
Оформити постійно діючий стенд або папку «На допомогу учням»
листопад


2.7
Підібрати збірку методичних статей із методи­ки викладання історії
протягом року


2.8
Організувати в кабінеті методичний куточок «Увага, ЗНО»
жовтень


2.9
Розробити завдання для  перевірки знань учнів за семестр та за навчальний  рік
грудень


2.10
Визначити основні прийоми організації навчальної діяльності учнів та роботи з обдаро­ваними дітьми
жовтень


2.11
Із метою підготовки навчально-методичного забезпечення нових програмних тем оформити тематичні папки.

Листопад


Травень


2.12
Поповнити тематичні папки:
·        «Моніторинг навчальних досягнень учнів»
·        «Охорона праці та БЖД»



Грудень, травень



до 01.11


2.13
Організу­вати виставку «Кращі  творчі роботи учнів»
Листопад-травень


3. Удосконалення матеріально-технічної бази кабінету


3.1
Скласти заявку на придбання технічних за­собів навчання
до 20.05


3.2
Оформити в кабінеті стенди:



«На допомогу учням»
вересень



3.3
Поповнити бібліотечний фонд кабінету
протягом семестру


3.4
Скласти й подати заявки на виконання поточ­них робіт у кабінеті
до 10.05


4. Позакласна робота з учнями


4.1
Організувати проведення  кон­сультацій для учнів
Протягом року


4.2
Організувати й спланувати роботу гуртка «Юний історик»
до 15.09


4.3
Організувати й провести для учнів шкільні  олімпіади:



а) з метою підготовки до олімпіади з історії  для кожного курсу розробити можливі зразки олімпіадних завдань
жовтень


б) проводити заняття з учнями, які готуються до олімпіади
Жовтень-лютий


4.4
Провести тиждень історії та права
Листопад,Квітень


4.5
Скласти індивідуальні програми для роботи з обдарованими учнями
до 10.09


4.6
Розробити перспективний план проведення предметного  тижня
до 01.10


4.8
Підготувати, відібрати матеріал до конкурсів, турнірів з історії
протягом року за планом ліцею


4.9
Систематизувати творчі роботи учнів й офор­мити відповідні папки
протягом року


4.10
Організувати роботу ініціативної групи учнів  з метою оформлення та розмно­ження навчально-методичних матеріалів
протягом року


5. Інформаційно-бібліографічна робота


5.1
Вивчити склад фонду бібліотеки школи з про­блем методики викладання  історії, педагогіки й психології
до 01.11


5.2
Скласти короткі анотації на літературу сус­пільно-гуманітарних дисциплін, що надійшла до бібліотеки
протягом року


5.3
Організувати книжкову виставку:



а) чинні підручники на поточний навчаль­ний рік;
до 01.09


б) активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках суспільно – гуманітарного циклу
жовтень


5.5
Укомплектувати бібліотеку кабінету підручни­ками та літературою відповідно до вимог на­вчальних програм
вересень


5.6
Взяти участь у проведенні шкільної  акції «Живи, книго»
протягом I та II се­местру


5.7
Дооформити картотеки:



періодичних видань
протягом року


тзн
серпень, січень


навчальної літератури
серпень


методичної літератури
серпень


довідкової літератури
серпень


навчально-наочних посібників
серпень


екранно-звукових посібників
серпень,
січень


презентацій та відеофільмів
Вересень-травень




                                      



        Облік засобів навчання 


Найменування майна
Кількість
1
Стіл учителя
                   1
2
Стілець учителя
                   1
3
Парти учнівські
                  12
4
Стільці учнівські
                  24
5
Дошка
                   1
6
Дошка магнітна
                      -
7
Шафи
                   4
8
Стенди
                   6
9
Портрети
                    -
10
Комп’ютер
                    -
11
Телевізор
                    -
12
Карнизи
                   2
13
Штори
                   2
14
Годинник
                    -
15
Таблиці
                    1 комплект
16
Карти
                    7
















































Примітка: перелічити всі наявні в кабінеті засоби. 
Назва документа
Примітка
1
Положення про навчальний кабінет

2
Перспективний план кабінету

3
План роботи кабінету на навчальний рік 

4
Навчальні програми з предмета

5
Календарно-тематичні плани

6
Поурочні плани

7
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

8
Плани роботи гуртків

9
Інвентарна книга

10
Матеріальна книга

11
Інструкції з техніки безпеки  та охорони праці  в навчальному кабінеті  









                   


Матеріали для вивчення (перевірки) навчальних досягнень учнів з історії та правознавства

Клас
Тема
Кількість

ТЕСТИ

 1
 7
 Київська д-ва напр.10-перша половина11ст.
 19
 2
 7
 Галицько-Волинська д-ва
 19
 3
 8
 Національно-визвольна війна
 17
 4
 8
 Польська д-ва і Мосовське царство
 17
 5
 9
 Кирило-Мефодіївське братство
 14
 6
 9
 Держава та її становлення
 14
 7
 9
 Форми правління
 14
 8
 10
 Україна в роки Першої світової війни
 12
 9
 11
 Незалежна Україна(комплект тестів)
 12
 10
 11
 Україна і світ(комплект тестів)
 12


















Історично-термінологічні   диктанти

 1
   8
 Українські землі у першій половині 17ст.

 2
   8
 Запорізька січ

 3
   8
 Гетьманщина

 4
   8
 Реформація

 5
   9
 Держава

 6
  11
 Розпад СРСР

















Навчально-методична, довідкова література (енциклопедії, словники, довідники        методичні посібники з викладання предмета, дидактичні матеріали, збірники історичних диктантів, тестів, науково-популярна література з навчальної та позакласної роботи

Автор
Назва, видавництва, рік видання
Кількість
 1
 Власов В.С. Генеза. 2013.
 «Історія України. (Вступ до історії)». 5 клас.
 Наказ МОНмолодьспорт № 10 від 04.01.2013 р.
 18
 2
 Пометун О.І., Мороз П.В.,
 «Всесвітня історія. Історія України». 6 клас. Пометун О.І., Мороз П.В.,
Наказ МОН № 123 від 07.02.2014р.
 19
 3
 Смолій В.А., Степанков В.С.
  «Історія України». 7 клас.  Смолій В.А., Степанков В.С. Генеза. 2007. Наказ МОН № 1133 від 15.12.2009 р.
 20
 4
 Ліхтей І.М.
 «Всесвітня історія». 7 клас.  Наказ МОН   № 1133 від 15.12.2009 р.
 20
 5
 Гісем О.В., Мартинюк О.О.
 «Історія України». 8 клас.   Ранок. 2008. Наказ МОН № 205 від 19.03.2008 р.
 19
 6
Гісем О.В, Мартинюк О.О.
 «Всесвітня історія. Новий час (ХУ-ХУШ ст.)». 8 клас. Автор: Гісем О.В, Мартинюк О.О. Ранок. 2008. Наказ МОН № 205 від19.03.2008 р
 23
 7
Турченко Ф.Г., Мороко В.М.
 «Історія України». 9 клас. Турченко Ф.Г., Мороко В.М. Генеза. 2009. Наказ МОН № 56 від 02.02.2009 р.
 20
 8
Гісем О.В., Мартинюк О.О.
 «Всесвітня історія». 9 клас.  Ранок. 2009. Наказ МОН № 56 від 02.02.2009 р.
 20




 9
 П.Подолянський
 «Всесвітня історія 10 кл.»Ганеза 2010р
 15
 10
 С.В.Кульчицький
 «Історія України». 10 класГенеза 2010р
 15
 11
 О.І.Пометун
 «Історія України». 11 клас Освіта 2012р
 18
 12
 Ю.В.Бураков…
  «Всесвітня історія 11кл.»Ганеза 2010р
 18




































Навчально-наочні посібники
(карти, атласи, таблиці,портрети)
Клас
Назва
Кількість
 1
 8
 Українське козацтво
 10
 2
 6
 Атласи
 12
 3
 7
 Атласи
 17
 4
 8
 Атласи
 19
 5
 9
 Атласи
 10
 6
 10
 Атласи
 5
 7
 11
 Атласи
 7
 8
 5
 Атласи
 20
Екранно-звукові посібники
(комп’ютерні програми, відеокасети, аудіокасети, диски, діафільми, інше)
Клас
Назва
Кількість
 1
 5-11
 Історія у схемах і таблицях
 1
 2
 5-6
 Первісні люди
 1
 3
 8
 Українське козацтво
 1




                                             Навчально-методичні комплекти

Назва тематичних папок
Кількість
1
Нормативні документи з викладання історії та правознавства в 2019/2020н.р.

2
Матеріали перспективного педагогічного досвіду

3
Методичні рекомендації щодо викладання історії та правознавства

4
Матеріали олімпіад

5
Матеріали моніторингу рівня навчальних досягнень з історії та правознавства

6
Тести з історії

7
Тести з правознавства

8
Позакласна робота

9
Історія рідного краю

10
Матеріали науково-дослідницької роботи учнів

11
Пам’ятки-інструкції з самостійної роботи учнів

12
Матеріали проведення предметних тижнів з історії та правознавства





ІНВЕНТАРНА КНИГА
КАБІНЕТУ ІСТОРІЇ КРУПЕЦЬКОГО ЛІЦЕЮ












Почато:...... .....................20..... р.
Закінчено:....... .....................20…..р.


№ з/п
Назва предмета
Інвентарний номер
Коли придбано
Кількість і вартість
Час і причина списання
1
Стіл  вчительський
2005р
        1
2
Стілець вчительський
2005р
        1
3
дошка
2005р
        1
4
Парти учнівські
2005р
        12
5
Стільці учнівські
2005р
        24
6
шафа
2005р
        4
7
стенди
2015р
         2
8
стенди
2016р
         2
9
стенд
2017р
         1
10
стенд
2018р
         1
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Прошнуровано і пронумеровано ...................................................листків
Директор ліцею :.................(Т.М.БЕРЕЖНА..)
м.п.

                                                                                                                                                 ЗАТВЕРДЖУЮ                                                                                                                                                                   Директор Крупецького ліцею
                                                                                                                                     Бережна Т.М
                                                                                                                                   .09.2019р.
Посадова інструкція
вчителя історії і правознавства Крупецького ліцею
Іванюк Валентини Анатоліївни

І. Загальні положення
1.1.  Дана посадова інструкція розроблена на підставі тарифно-кваліфікаційної характеристики вчителя, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 31.08. 1995 р. № 463/1268. Під час розробки Інструкції враховані рекомендації з організації служби охорони праці в освітніх закладах системи Міністерства освіти і науки України.
1.2. Вчитель історії призначається і звільняється з посади директором ліцею.
1.3. Вчитель історії повинен мати вищу педагогічну освіту за фахом.
1.4. Вчитель історії підпорядковується безпосередньо заступнику директора з навчально-виховної роботи.
1.5. У своїй діяльності вчитель історії керується Конституцією і Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Указами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України і органів управління освіти всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і пожежної безпеки, а також Статутом і локальними правовими актами комплексу (в тому числі правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, даною Інструкцією), трудовим договором (контрактом).
Учитель дотримується положень Конвенції про права дитини.

ІІ. Функції
 Основними напрямами діяльності вчителя історії є:
2.1. Навчання і виховання учнів з урахуванням специфіки навчального предмета і віку школярів.
2.2. Формування у школярів розуміння історико-теоретичних понять, історичних закономірностей.
2.3. Розвиток історичного мислення, пам’яті, ерудиції.
2.3. Стимулювання соціалізації учнів, формування у них загальної культури, стійкого інтересу до вивчення історії, свідомого вибору професії, готовності до самостійного життя в умовах інформаційного суспільства.
2.4. Забезпечення режиму дотримання норм і правил техніки безпеки в НВК № 1.

ІII. Посадові  обов'язки
Вчитель історії виконує такі посадові обов’язки :
3.1.  Здійснює навчання і виховання учнів з урахуванням специфіки навчального предмета, проводить уроки в закріплених за ним згідно розподілу навчального навантаження класах, забезпечує під час занять належний порядок і дисципліну.
3.2. Реалізує прийняті в ліцеї освітні програми у відповідності з навчальним планом, Державним стандартом  базової  та повної загальної середньої освіти.
3.3. Вчитель історії обов’язково повинен вести тематично-календарне планування  на кожний семестр навчального року та план-конспект на кожний урок.
3.4. Забезпечує належний рівень підготовки учнів з історії, який відповідає вимогам державного освітнього стандарту.
3.5. Реалізує  розвиваючі, навчальні, виховні функції при викладанні предмета.
3.6. Виконує правила  і норми  охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, забезпечує охорону життя і здоров’я учнів під час навчально-виховного процесу.
3.7. Відповідає за:
·         якісне проведення уроків історії;
·          своєчасне ведення ділової документації;
·         позакласну виховну роботу з навчального предмета.
3.8. Вносить пропозиції щодо  покращення умов проведення навчального процесу.
3.9. Веде в установленому порядку ділову документацію, здійснює поточний контроль відвідувань учнями уроків, успішності школярів, виставляє оцінки в класний журнал, щоденники, своєчасно подає адміністрації комплексу звітні дані.
3.10. Впроваджує в практику роботи інформаційно-комунікаційні та інші інноваційні педагогічні технології.
3.11. Допускає до занять представників адміністрації з метою контролю та оцінки своєї діяльності.
3.12. Заміняє на уроках тимчасово відсутніх вчителів згідно розпорядження заступника директора  з навчально-виховної роботи.
3.13. Здійснює постійно зв’язок з учителями, батьками учнів.
3.14. Дотримується Статуту Крупецького ліцею, Правил внутрішнього трудового розпорядку, інших локальних правових актів комплексу.
3.15. Добросовісно готується до проведення уроків, постійно підвищує свою професійну майстерність та кваліфікацію.
3.16. Бере участь у роботі педагогічної ради, нарад при директорові, заступниках директора, у діяльності методичних об’єднань комплексу та м. Каменя-Каширського, в інших формах методичної роботи.
3.17. Чергує по ліцею у відповідно з графіком чергувань на перервах між заняттями
3.18. Проходить постійні медичні  огляди.
3.19. Дотримується етичних норм поведінки в комплексі, побуті, громадських місцях, які відповідають соціальному статусу вчителя.
3.20. Вчителю історії забороняється :
·         змінювати розклад уроків без згоди з адміністрацією комплексу;
·         відміняти, скорочувати уроки.
3.22. Організовує та проводить шкільні олімпіади з історії, конкурси, іншу позакласну роботу з навчального предмета.
3.23. Дотримується санітарних норм і правил організації навчально-виховного процесу.

IV. Права
Вчитель історії має право:
4.1. Брати участь в управлінні в порядку, передбаченому Статутом .
4.2. На захист професійної честі та гідності.
4.3. Знайомитися зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його діяльності, давати відповідні пояснення.
4.4. Захищати свої інтереси самостійно або через посередника, в тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного розслідування, пов'язаного з порушенням учителем норм професійної етики.
4.5. На конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування, за виключенням випадків, передбачених законом.
4.6. Вільно обирати і використовувати методики навчання і виховання, навчальні посібники і матеріали, підручники.
4.7. Підвищувати свою кваліфікацію.
4.8. Атестуватися на добровільній основі на відповідну кваліфікаційну категорію і одержувати її у випадку успішного проходження атестації.
4.9. Давати учням під час занять і перерв обов'язкові розпорядження, які стосуються організації занять і дотримання дисципліни, притягати учнів до дисциплінарної відповідальності у випадках, передбачених Статутом і Правилами внутрішнього розпорядку школи.

V. Відповідальність
5.1. У визначеному законодавством України порядку вчитель історії несе відповідальність за:
·    реалізацію не в повному обсязі навчальних програм у відповідності з навчальним планом і розкладом навчального процесу;
·    життя і здоров'я учнів під час навчально-виховного процесу;
·    порушення прав і свобод учнів.
5.2. За безпечний  та належний санітарний стан приміщення, в якому проводиться урок.
5.3. За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку НВК № 1, законних розпоряджень директора комплексу та інших локальних нормативних актів, посадових обов'язків, встановлених даною Інструкцією, вчитель несе дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.
5.4. За застосування, в тому числі одноразове, методів виховання, пов'язаних з фізичним чи психічним насиллям над особистістю учня, а також скоєння іншого аморального вчинку вчитель може бути звільнений з посади у відповідності з трудовим законодавством і Законом України «Про освіту». Звільнення за цей вчинок не є мірою дисциплінарної відповідальності.
5.5. За нанесені школі чи учасникам навчального процесу збитки у зв'язку з виконанням (невиконанням) своїх посадових обов'язків учитель несе матеріальну відповідальність в порядку і в межах, визначених трудовим чи цивільним законодавством.

VІ. Повинен знати
Вчитель історії повинен знати:
6.1. Предмет та методику викладання, виховні цілі, особливості змісту навчальних програм з історії.
6.2. Основні вимоги до історичної  освіти.
6.3. Прийоми роботи з учнями над історичними поняттями, термінами,  історико-теоретичним матеріалом.
6.4. Навчальні, виховні, розвиваючі, освітні функції організації навчально-виховного процесу при вивченні історії.
6.5. Вимоги нормативних документів з питань безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу.
 6.6. Норми оцінювання знань, умінь і навичок учнів з історії.
6.7. Вимоги до ведення навчальної документації школи.
6.8. Основні теорії методів навчання історії, їх класифікацію.
6.9. Цілі, принципи, організацію, нормативне забезпечення шкільної  освіти, зміст і засоби оптимізації процесу навчання.
6.10. Психологічні основи диференційованого навчання, форми, методи і засоби навчально-виховного процесу.
6.11. Сутність уроку як основної форми процесу навчання і виховання.
6.12. Підходи до вибору форм, засобів і методів навчання з урахуванням конкретних умов.
6.13. Основи формування системності знань школярів.
6.14. Особливості функціонування учнівського колективу як засобу виховання школярів.
6.15. Педагогічні основи учнівського самоврядування в школі.
6.16. Методику підготовки, проведення й аналізу виховних заходів та роботи з батьками.
6.17. Сучасні методики навчання.
6.18. Основну і додаткову літературу з даного предмета.
6.19. Форми і методи вдосконалення педагогічної майстерності, узагальнення педагогічного досвіду.
6.20. Вимоги до матеріально-технічного оснащення навчально-виховного процесу.
6.21. Методику використання ІКТ на уроках історії.

VIІ. Кваліфікаційні вимоги
7.1. Вчитель історії повинен мати відповідну вищу освіту з фаху.
7.2. Володіти сучасними формами, методами, прийомами організації навчально - виховного процесу. Проявляти ґрунтовну професійну компетентність.
7.3. Забезпечувати свідому дисципліну школярів на уроках.
7.4. Забезпечувати результативність та якість своєї праці.
7.5. Впроваджувати інформаційно-комунікаційні та інші педагогічні технології, розробляти мультимедійні презентації та програми.
7.6. Раз на 5 років проходити навчання на курсах підвищення кваліфікації з предмета і раз на 3 роки - з безпеки життєдіяльності з наступною атестацією.
7.7. Проводити вступний, первинний, цільовий та позаплановий інструктажі учнів з охорони праці та безпеки життєдіяльності під час навчальних занять з обов'язковою реєстрацією у відповідних журналах.
7.8. Ефективно застосовувати професійні знання в практичній педагогічній діяльності.
7.9. Повинен мати ціннісні орієнтації, спрямовані на культурний, духовний розвиток людини як особистості.

VIIІ. Взаємовідносини (зв'язки за посадою)
Вчитель історії:
8.1. Працює в режимі виконання встановленого йому навчального навантаження у відповідності з розкладом навчальних занять. Бере участь в обов'язкових планових загальношкільних заходах, самостійно планує діяльність, яка визначена його посадовими обов'язками.
8.2. В період канікул, які не співпадають з відпусткою, залучається адміністрацією школи до педагогічної, методичної чи організаційної роботи в межах часу, який не перевищує навчальне навантаження до початку канікул. Графік роботи вчителя під час канікул затверджується наказом директора школи.
8.3. Замінює у встановленому порядку тимчасово відсутніх учителів на умовах погодинної оплати і згідно з тарифікацією (в залежності від тривалості заміни).
8.4. Замінюється на період тимчасової відсутності вчителями тієї ж спеціальності чи вчителями, які мають відставання з навчального плану у викладанні предмета в даному класі.
8.5. Одержує від адміністрації школи матеріали нормативно-правового і організаційно-методичного характеру, знайомиться з відповідними документами. Систематично обмінюється інформацією з питань, які входять до його компетентності, з адміністрацією і педагогічними працівниками школи.


З посадовою інструкцією ознайомлена    ___________       /Іванюк В.А./






                                                                                                                                     













                                                                                                                                      ЗАТВЕРДЖУЮ                                                                                                                                                                              Директор Крупецького ліцею
                                                                                                                                                   Бережна Т.М
                                                                                                                                   .09.2019р.



Посадові обов’язки завідуючої кабінетом історії і правознавства
Крупецького ліцею
Іванюк Валентини Анатоліївни


Відповідає за:
- чистоту, естетичний та санітарний стан кабінету і підсобних приміщень;
- стан збереження в належному вигляді шкільних парт, стільців та інших меблів кабінету;
- безпечний стан учнівських робочих місць, приладів, інструментів;
- систематичне проведення вступного, первинного і періодичного інструктажів з лаборантами і учнями та відповідне їх оформлення в журналі;
- перевірку знань, а також виконання лаборантами та учнями правил і інструкцій з техніки безпеки;
- щорічну розробку заходів з охорони праці для включення їх в плани і угоду з охорони праці;
- за стан зберігання матеріальних цінностей у ввіреному йому кабінеті.

Здійснює:
- інструктаж учнів з безпеки життєдіяльності під час занять з обов’язковою реєстрацією в класному журналі чи журналі реєстрації інструктажів;
- виконання постанов, розпоряджень і наказів МО України та іншого законодавства і профспілкових органів з питань охорони праці;
- оформлення кабінету, погоджуючи з адміністрацією та залучаючи до цієї роботи учнів, батьків, громадські організації;
- відповідальність за життя і здоров’я учнів класу під час занять які він проводить;
- оперативне інформування адміністрації школи про кожен нещасний випадок, вживає заходів щодо надання першої долікарської допомоги;
- періодичне медичне обстеження;
- дотримання етичних норм поведінки, які відповідають громадському статусу педагога;
- складання поточного (на 1 рік календарний) та перспективного (на 3 роки) планів роботи кабінету, планує обновлення матеріальної бази наочностей, навчальних посібників; подає заявку адміністрації школи на придбання необхідного обладнання для проведення лабораторних, практичних робіт, демонстраційних дослідів;
- складання і щорічний перегляд інструкцій з техніки безпеки, виробничої санітарії, протипожежної безпеки і здійснення нагляду за їх виконанням;
- створення всіх необхідних умов забезпечення безпечних умов навчання, проведення лабораторних занять та інших робіт тільки при наявності відповідного обладнання, яке вимагається правилами і нормами охорони праці;
- за розпорядженням адміністрації закупку необхідного обладнання для кабінету;
- контроль обладнання з протипожежної безпеки, медичних та індивідуальних засобів захисту, а також поновлює наочну агітацію з питань забезпечення безпеки життєдіяльності.

Бере участь:
- у роботі педагогічної ради школи;
- у діяльності методичних об’єднань та інших формах методичної роботи.

Має право на:
- не допускати проведення занять, пов’язаних із небезпекою для життя і здоров’я учнів і працівників школи, з повідомленням про це директора школи чи заступника з навчало-виховної роботи;
- участь в управлінні школою в порядку, визначеному Статутом школи;
- захист професійної честі й гідності;
- ознайомлення зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його роботи, надання відповідних пояснень;
- захист своїх інтересів самостійно і/чи через представника, в тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного чи службового розслідування, пов’язаного з порушенням педагогом норм професійної етики;
- конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування, за винятком випадків, передбачених законом;
- надання учням під час занять і перерв обов’язкових для виконання розпоряджень, які стосуються організації занять і дотримання дисципліни, притягнення учнів до дисциплінарної відповідальності у випадках і в порядку, встановлених Статутом і Правилами внутрішнього розпорядку;
- проходження атестації кабінету на добровільній основі.

Забезпечує:
- своєчасне складання встановленої звітної документації;
- своєчасне подання директору школи звіту про свою роботу.

Погоджує:
- свою роботу з директором школи та заступником директора школи з навчально-виховної роботи.


Розробив: заступник директора з НВР                                Т.В.Рибіцька

Інструкцію отримала і з її 
змістом ознайомлена                                                                  В.А.Іванюк








Інструкція з техніки безпеки для учнів
під час проведення навчальних занять
1.      Загальні положення
1.      До роботи в класі допускаються учні, які пройшли інструктаж із техніки безпеки з відповідним записом у журналі з техніки безпеки і підписами.
2.      Не можна заходити й перебувати у класі без учителя.
3.      Робота в класі має проводитися тільки в суворій відповідності до розкладу занять і графіка роботи вчителя та учнів.
4.      Заборонено псувати шкільне приміщення, меблі, наочність, озеленення, особисті речі інших учасників навчально-виховного процесу.
2.      Вимоги безпеки перед початком роботи
1.      Заборонено заходити до класу у верхньому одязі чи приносити його з собою.
2.      Заборонено заходити до класу без дозволу вчителя після початку навчального заняття.
3.      Заборонено приносити на робоче місце особисті речі, що не мають відношення до навчально- виховного процесу.
4.      На робочому місці слід сидіти так, щоб можна було, не нахиляючись, виконувати записи, читати тексти з дошки та з підручника.
3.      Вимоги безпеки під час роботи
1.      Заборонено ходити по класу, голосно розмовляти, порушувати робочу обстановку на уроці.
2.      Не дозволяється вмикати чи вимикати освітлення, електроприлади, аудіо- чи комп’ютерну техніку без дозволу та присутності вчителя.
3.      У випадку виникнення неполадок необхідно повідомити вчителя.
4.      Не дозволяється відкривати фрамуги вікон для провітрювання без дозволу та присутності вчителя.
5.      Не дозволяється користуватись мобільним зв’язком під час проведення уроку.
6.      Без дозволу вчителя не можна пересідати на інше робоче місце.
4.      Вимоги безпеки після закінчення роботи
1.      Після закінчення навчального заняття кожен учень приводить у належний порядок своє робоче місце, а чергові учні проводять вологе прибирання та провітрювання класу, миють дошку.
2.      Про недоліки в роботі електроосвітлення, аудіо-, комп’ютерної техніки, системи водопостачання, опалення, чи радіозв’язку, помічені під час роботи, слід негайно повідомити вчителя.
5.      Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
1.      У разі оголошення по загальношкільному радіо про аварійну ситуацію, слід залашити приміщення під керівництвом вчителя, дотримуючись схем евакуації для свого поверху, не створюючи паніки та не наражаючи на небезпеку здоров’я і життя учасників навчально-виховного процесу.
2.      Такі ж дії слід виконати і при виявленні пожежі, стороннього запаху, іншій нетиповій ситуації.
5.5. У разі недотримання учнями вимог із охорони праці та пожежної безпеки адміністрація школи може притягти їх до дисциплінарної та адміністративної відповідальності.
Неакуратність, неуважність, недостатнє вміння працювати приладами,
невиконання правил охорони праці та пожежної безпеки можуть призвести до нещасного
випадку!
Перспективний план
роботи кабінету історії на 2019-2020рр.

1.Взяти участь у предметному тижні історії опираючись на використання  інформаційних технологій
2. Поновити роздатковий матеріал з історії України для 10 і 8 класів.
3. Поновити стенди в кабінеті історії
4. Розробити завдання для проведення різного роду письмового  оцінювання в умовах підготовки до зовнішнього незалежного тестування
5. Поновити роздатковий матеріал з історії  України для 5 – 7 класів
6. Розробити календарні плани з історії , правознавства, спецкурсів та факультативів для 8  класу на основі оновленої програми МОН
7. Систематизувати друк дидактичного матеріалу, рекомендованого Міністерством освіти
Методичні рекомендації щодо організації роботи з обдарованими та здібними учнями

Обдарованість – це  комплексне  явище  психіки  людини,  яке  включає єдність  інтелекту, творчості  і  мотивації  .
      Обдаровані   люди  характеризуються   наполегливістю, надзвичайно  розвиненою  працьовитістю,  глибоким  і  стійким  інтересом  до певної  діяльності .
Обдаровані діти: ознаки, що виявляє спостереження
1. Обдаровані діти, як правило, дуже активні й завжди чимось зайняті. Вони прагнуть працювати більше за інших або займають себе самі, причому часто справами, які не стосу­ються безпосередньо уроку, частково це сто­сується і предмета, до якого у них є здібності. Іноді здається, що активності цих дітей не вистачає на всі предмети, їм необхідна особлива увага, щоб розвивати хист у заданому напрям­ку, не примушуючи їх перенапружуватись і не дозволяючи почуттю незадоволеності пере­шкодити їх прагненню займатися тим, до чого вони схильні.
2.      Вони наполегливо прагнуть розв'язувати поставлені перед ними завдання. Цим вони мо­жуть дратувати вчителя, тому що хочуть знати більше. Дитині необхідно надати додаткову літе­ратуру.
3.    Вони хочуть учитись і досягати успіху. Навчання приносить їм задоволення, і вони здо­бувають знання, не сприймаючи заняття як на­силля над собою.
4.     Завдяки численним умінням вони здатні краще за інших займатися самостійною діяль­ністю. Особливо часто це виражається в са­мостійній роботі з літературою, проведенні ек­спериментів з фізики, хімії.
5. Вони вміють критично розглядати дійсність і прагнуть проникнути в суть речей і явищ. Вони не задовольняються поверховими поясненнями, навіть якщо ті й здаються дос­татніми їхнім ровесникам.
6.   Вони ставлять багато запитань і зацікав­лені у вичерпній відповіді на них.
7.   Урок  особливо цікавий тоді, коли використовується дослідницький метод. Інші учні вва­жають за краще вивчити добре сформульований навчальний матеріал.
8.    Завдяки роботі із засобами масової інфор­мації вони вміють швидко вирізнити найго­ловнішу інформацію, самостійно знайти важ­ливі джерела інформації. Більше ніж інші вони зацікавлені в самостійному здобутті знань.
9.   Порівняно зі своїми ровесниками вони краще вміють розкривати відношення між яви­щем і змістом, індуктивне і дедуктивне мисли­ти, маніпулювати логічними операціями, уза­гальнювати.
10. Багато з них ставлять перед собою зав­дання, виконання яких потребує багато часу. Такі завдання спрямовані на застосування здібностей цих дітей у їх професійній діяльності, досягнення високих результатів, творчу реалі­зацію їхніх здібностей.

Алгоритм організації роботи  з  обдарованими  учнями  повинен  передбачати: 
§  діагностику  (психологічну та педагогічну);
§  організацію   навчальної  діяльності (індивідуальні  заняття, посилена увага  з  боку  вчителів–предметників,  участь  в  олімпіадах,  конкурсах,  змаганнях,  додаткові  заняття факультативи);
§  організацію  пізнавальної  діяльності  (інформаційне  забезпечення, наукова  організація  праці,  робота в  бібліотеці, МАН,  гурткова  робота);
§  аналіз  успіхів та  досягнення  учнів;
§  педконсиліуми  та  поради щодо  обдарованих  дітей, рекомендації батькам, учням,  учителям ;
§  складання планів роботи  з  обдарованими  школярами;
§  забезпечення  психологічного  комфорту  обдарованих  учнів ;
§  підвищення  професійного  рівня  педагогічних  кадрів,              вдосконалення  творчого  потенціалу  вчителів.
Основні заходи  щодо  роботи  з  обдарованими  учнями :
·                    Надання  їм  можливості  виконувати  більший  обсяг навчальних  завдань. При  цьому  має  бути  витриманий  оптимальний  обсяг  додаткової  роботи  з  обдарованими  учнями.
·                    Збільшення  кількості  завдань  має  поєднуватися з  обов’язковим   підвищенням  їх  складності. Це  сприятиме інтелектуальному  розвиткові,  формуванню здібностей.
·                    Забезпечення  зростання  творчої активності  шляхом  розвитку  у   учнів вміння  виділяти  проблему,  створювати проблемні  ситуації  у  процесі  навчання  і  знаходити  шляхи  їх  вирішення,  відбирати  і структурувати  навчальний  матеріал,  виділяти  головне,  суттєве,  прагнення  до  самовдосконалення .
·                    Пошук  вчителем  дієвих  стимулів  для  активізації творчості  учнів,  диференційований  підхід,  заохочення  обдарованих   учнів до  творчого  пошуку.
.
Дослідники обдарованості виділили такі загальні принципи складання програм для обдарованих дітей:
1.  Кожна дитина є неповторною. Тому для створення адекватної програми треба спочатку визначити сильні і слабкі сторони дитини.
2.              Дорослі повинні підтримувати дітей у формуванні їхньої позитивної "Я-концепції", знижувати їхню зайву критичність щодо себе.
3.              Сім'я має підтримувати обдаровану дитину у реалізації її задатків, разом зі школою повинна взяти на себе відповідальність щодо її освіти.
4.              Зміст програми має відповідати інтересам і потребам дитини, задовольняти різноманітні потреби у навчанні.
5.              Для   забезпечення   оптимального   розвитку   програма   має   передбачати   повільний поступовий перехід з одного рівня навчання на інший.
6.              Програма  має   бути   збалансованою   і   сприяти   всебічному  розвиткові,   враховувати потребу у фізичному та емоційному вдосконаленні, а також у спілкуванні.
7.      Програма    мусить    розвивати    у    дитини    наполегливість    у    досягненні    мети, цілеспрямованість.
     8. Навчання повинно проводитися під керівництвом досвідчених  фахівців.
     9.У програмі має бути передбачена система оцінювання її ефективності, що дозволить            оцінити відповідність даної програми потребам  дитини і можливості досягнення нею      необхідних результатів.
    10.Основною метою програми має бути розвиток творчих здібностей.
Навчальний  план для  обдарованої дитини повинен  бути  спрямований на розвиток загальних можливостей дитини, а саме: пізнавальні можливості і навички, володіння великим обсягом інформації, великий словниковий запас, застосування засвоєного у новому матеріалі, встановлення причинно-наслідкових зв'язків, виявлення прихованих залежностей і зв'язків, вміння робити висновки, уміння інтегрувати і синтезувати інформацію, прагнення до вирішення складних проблем, уміння розуміти складні ідеї, розрізняти тонкі відмінності, використання альтернативних шляхів пошуку інформації, здатність аналізувати ситуацію, уміння оцінювати як сам процес, так і результат, уміння передбачати наслідки, уміння міркувати, будувати гіпотезу, застосування ідей на практиці, здатність до перетворень, критичність мислення, розвинену допитливість.

Схема пошуку обдарованих дітей


Для успішної роботи з обдарованими дітьми вчителеві потрібно:

1. Використовувати у своїй роботі систему пошуку обдарованих і талановитих дітей.
2. Виявляти здібності учнів за такими параметрами:
• характеристика уваги;
• особливості мислення;
• характеристика пам’яті;
• особливості темпераменту з урахуванням їх в організації навчальної діяльності.
3. Внести зміни до поурочних і тематичних планів, де передбачалась би цілеспрямована робота з кожною обдарованою дитиною.
4. Використовувати на уроках мотиваційні установки, які орієнтують учнів на навчання ''хочу все знати'', а не ''хай мене навчать''.
5. Практикувати на уроках самостійні творчі завдання, роботи пошукового характеру.
Поєднати навчальні знання з науковим пізнанням: науковим пошуком істини, експериментуванням, спостереженням у природі, синтезом і аналізом природних явищ.


Система роботи вчителя з розвитку творчої особистості
Поради педагогічним працівникам:
1. Учитель не повинен вихваляти кращого учня. Не потрібно вирізняти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми.
2. Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина частіше від інших ставатиме переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших учнів .
3. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини ''вундеркінда''. Недоречне акцентування на її винятковості породжує роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність - зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей - звичайно, неприпустима.
4. Учителеві необхідно пам'ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються. 
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей

1. Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо.
2. Підкреслюй інтерес дітей до нового.
3. Заохочуй оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання.
4. Вчи дітей систематичній самооцінці кожної думки. Ніколи не відкидай її.
5. Виробляй у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок.
6. Не вимагай запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріативні способи.
7. Культивуй творчу атмосферу - учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує.
8. Вчи дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті.
9. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це характерно, і розвивати у нього терпимість і впевненість.
10. Пропонуй цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
11. Розсіюй страх у талановитих дітей.
12. Стимулюй і підтримуй ініціативу учнів, самостійність. Підкидай проекти, які можуть захоплювати.
13. Створюй проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
14. Створюй в школі періоди творчої активності, адже багатого геніальних рішень з'являється в такий момент.
15. Допомагай оволодівати технічними засобами для записів.
16. Розвивай критичне сприйняття дійсності.
17. Вчи доводити починання до логічного завершення.
18. Впливай особистим прикладом.
19. Під час занять чітко контролюй досягнуті результати та давай завдання підвищеної складності, створюй ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання.
20. Залучай до роботи з розробки та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, створюй ситуації вільного вибору і відповідальності за обране рішення.
21. Використовуй творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих та семінарських занять, свят.
22. Під час опрацювання програмового матеріалу залучай до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюй розвиваючі ситуації.
23. Активно залучай до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
24. Відзначай досягнення вихованців, підтримуй та стимулюй активність, ініціативу, пошук.
25. Пам'ятай, що учень ''...це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити'' (К.Д.Ушинський). 
Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми
1.Бути доброзичливим і чуйним.
2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
4. Мати широке коло інтересів.
5. Бути готовим до виконання різноманітних обов'язків, пов'язаних із навчанням обдарованих дітей.
6. Мати педагогічну і спеціальну освіту.
7. Володіти почуттям гумору.
8. Мати живий та активний характер.
9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і до постійного самовдосконання.
10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.
11. Бути цілеспрямованим і наполегливим.
12. Володіти емоційною стабільністю.
13. Уміти переконувати.
14. Мати схильність до самоаналізу. 
Ураховуючи особливості обдарованих дітей, педагоги, які працюють у загальноосвітніх закладах, особливо у спеціалізованих, повинні використовувати у своїй практичній роботі наступні методики:
1. Прискорення. Прикладом такої форми навчання можуть бути літні та зимові табори, творчі майстерні, майстер-класи, що передбачають проходження інтенсивних курсів навчання за спеціальними програмами.
2. Поглиблення. Даний тип стратегії навчання ефективний стосовно дітей, що виявляють екстраординарний інтерес до тієї чи іншої галузі знань чи сфери діяльності. При цьому передбачається більш глибоке вивчення дисциплін певної галузі знань. Практика даного навчання має ряд позитивних переваг: високий рівень компетентності у відповідній галузі знань, сприятливі умови для інтелектуального розвитку учнів тощо.
3. Збагачення. Означена стратегія навчання орієнтована на якісно інший зміст навчання, що виходить за рамки вивчення традиційних тем та передбачає зв'язок з іншими дисциплінами. Таке навчання може здійснюватися завдяки участі школярів у різноманітних проектах, використанні нетрадиційних способів та прийомів роботи.
4. Проблематизація. Цей тип стратегії навчання передбачає
стимулювання особистісного розвитку учнів, дозволяє максимально врахувати особливості обдарованих дітей.
Педагоги повинні опанувати і використовувати ті методики, які безпосередньо розкривають творчий потенціал дитини, розвивають її продуктивне, дивергентне, критичне мислення.На сьогодні існує кілька методик, методів, прийомів та форм організації навчально-виховної роботи, які органічно доповнюють одна одну. Перш за все, це методика розвитку творчої уяви (РТУ), яку застосовують для активізації пізнавальних процесів (метод фокальних об’єктів, біном фантазування), методика синектики, «мозковий штурм» тощо) теорія розвитку винахідницьких завдань (ТВРЗ) Г.С. Альтшулера (системний аналіз, розв’язок та алгоритм, вирішення протиріч та проблемних ситуацій) методика розвитку пам’яті, образного мислення та уяви (ейдетика), засновником якої є доктор педагогічних наук Ігор Матюгін (Росія) [9]. Ще А. Ейнштейн стверджував, що «уява важливіша за знання, тому що знання обмежене. Уява ж охоплює все, стимулює прогрес і являє собою джерело його еволюції». Означена методика формує образне мислення та уяву. Завдяки тренінговим заняттям розвиваються природні сенсорні здібності, творчі вміння. Сучасні технології навчання обдарованих дітей передбачають орієнтацію педагогічних кадрів на індивідуалізацію освітньої діяльності у контексті особистісно зорієнтованого підходу; формування особистісних якостей учнів як суб’єктів освітнього процесу; активізацію навчання за рахунок проблемних, дослідницьких, творчих методів із поступовою передачею обдарованому учневі ініціативи в організації пізнавальної діяльності; встановлення ділових партнерських стосунків учителя та учнів, що сприяє творчій винахідливості, репродуктивному засвоєнню знань.
Сучасна школа потребує педагога із новим баченням освітніх проблем дослідника-новатора, здатного швидко пристосовуватися до нових вимог суспільства, формувати в учнів потребу у творчій самостійності та самовдосконаленні .
Навчання за  індивідуальними планами
Поглиблене вив-чення предмета
Допрофільне та профільне навчання
Спецкурси
Курси за вибором
Факультативи
Напрями роботи в навчально-виховному процесі

Р.Кайл: “Обдарованій дитині необхідні: цікава і складна програма; педагоги, які знають, як розвинути її талант; обдаровані ровесники, стимулюючі його інтереси”.
У роботі з розвитку творчих здібностей школярів доцільно використати запропоновану відомим російським дидактом Н.М.Скаткіним схему поетапного їх формування:

I етап – учитель формує творчі завдання й сам вирішує їх, а дітям пропонує роль виконавця своїх вказівок;

II етап – учитель ставить завдання, але способи вирішення пропонує знайти учням, учитель підбиває підсумки роботи;
III етап – учитель ставить творчі завдання, а учні самостійно проходять усі етапи пошуку до висновків.
Пам’ятка
вчителю для роботи з обдарованими дітьми
-         Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо вразливих і чуттєвих до всього, що стосується їхнього «я».
-         Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.
-         Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.
-         Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки.
-         Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь.
-         У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.
-         Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань.
-         Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов.
-         Заохочуйте дітей, це стимулює їх.
-         Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.


Немає коментарів:

Дописати коментар